Tuesday, September 1, 2009

belajar,belajar & terus belajar..

~ERTI SYUKUR~

Kalimah syukur cukup bermakna buat hamba yang kerdil lagi hina ini.Syukur tidak terpenuh pengertiannya dengan hanya melafazkan kalimah "alhamdulillah".Ia juga perlu dibuktikan dengan amal perbuatan.Syukur mendorong seseorang hamba itu menggunakan segala nikmat untuk kebaikan dan merasa senang atas segala ujian.

Firman Allah s.w.t :

"Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah,niscaya kamu tidak ciri menghitungnya." (surah Ibrahim.34)

"Dan barangsiapa yang bersyukur,maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri,dan barang siapa yang kufur (tidak syukur),maka sesungguhnya Tuhanku Maha kaya (tidak membutuhkan sesuatu) lagi maha mulia"(QS An-naml:40).

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu,dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih " (QS Ibrahim: 7).

Dalam ayat yang menceritakan Nabi Sulaiman dikatakan,"Ini adalah sebahagian anugerah Tuhanku untuk menguji apakah Aku bersyukur atau Kufur".(QS An-Naml: 40)

Dalam surah al- A'raf: 17, Iblis sang penggoda dan menyesatkan berkata, "Dan Engkau (Tuhan) tidak akan menemukan kebanyakan dari mereka (manusia) bersyukur".

Dalam hadits riwayat Tirmidzi di sebutkan, "Allah senang melihat bekas (bukti) nikmat-Nya dalam penampilan hambanya."

Maka dengan itu terlahirlah blog ini sebagai tanda kesyukuran kerana Allah telah menyediakan nikmat komputer dan internet kepada umat manusia.Ruang dakwah ni,rugi rasanya kalau tak digunakan.Tidak pandai menulis,itulah kalimah yang sesuai untuk diri ini.Tetapi bakat boleh dipupuk bukan??Semoga kewujudan blog ini menjadi motivasi kepada penulis untuk belajar,belajar dan terus belajar sehinggalah satu hari nanti mampu untuk memberi,memberi dan terus memberi untuk kebaikan agama Allah s.w.t.Mohon doa kalian..

No comments:

Post a Comment