Tuesday, August 25, 2009

AMBIL MUDAH..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


FIRMAN ALLAH S.WT :
"Dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita-wanita islam atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat mereka"
(Surah An-Nur : 31)


sudah lama aku perhatikan situasi ini..satu hari aku berkata kepada adik.."dik,,kalau keluar depan rumah tu pakailah tudung..aurat tu.."adik mengerutkan dahi,,lalu berkata.."ala kak,,depan rumah jer..bukan ada orang nampak pun..ani,yuna n kira tu elok jer..depan rumah jer kak..xpe yer??"
hmm..aku menarik nafas panjang..sungguh,,dakwah itu seni..harus bijaksana waktu menyampaikannya..lebih sukar lagi bila berhadapan dengan kaum keluarga sendiri..
"dik,,bukan ker aurat ni kita kene jaga dari pandangan orang yang bukan muhrim kita..???"..sengaja aku tinggalkan persoalan ini kepada adik tanpa menghuraikan jawapannya..
aku faham,faktor persekitaran membuatkan adik sukar untuk berubah..bukan tak mahu,,tapi adik perlukan sedikit masa..soal aurat memang kurang dititik beratkan oleh jiran tetanggaku..seolah-olah pemakaian tudung itu ada had kawasannya,,xperlu memakai tudung bila hanya keluar bersembang dihadapan rumah meskipun ahli lorong kami bukan semuanya wanita..semestinyalah pada waktu petang si ayah pulang dari kerja dan si bujang akan keluar untuk bermain bola..
ya,,mereka lebih baik dari mereka yang lansung tidak mahu memakai tudung,,akan tetapi alangkah lebih baik lagi jika mereka memahami konsep bertudung itu sendiri..
bagaimana harus aku sampaikan kepada mereka ya..???ini tanggungjawab aku!!hmm,,stakat ini aku hanya mampu berkata dengan perbuatan sahaja..mudah-mudahan satu hari nanti adik dan juga mereka(jiran tetanggaku)faham akan maksudku..ya Allah,bantulah hambaMu ini..tunjukkan kami jalan yang benar..
allahumma ameen..

No comments:

Post a Comment