Friday, August 21, 2009

1 RAMADHAN . . .

Alhamdulillah,,setinggi2 kesyukuran,,Allah jua yg telah menyampaikan kita kepada Ramadhan kali ini..
di awal pagi 1 ramadhan..

seusai kami bersahur,,
abah mengajukan soalan kepada kami sekeluarga :

"kenapa kita MENYAMBUT bulan puasa??"
lalu kami pun masing-masing memberikan jawapan:

MAK : untuk merasai kesusahan orang yang kurang berkemampuan
AJIB: kerana ia adalah rukun islam yang ketiga

hmm,abah menggeleng kepala untuk kedua-dua jawapan tadi..
lalu aku pun memberi jawapan :

surah al- baqarah ayat 183 :
"wahai orang yg beriman!Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana diwajibkan ke atas umat-umat sebelum kamu.mudah-mudahan kamu bertaqwa kepada Allah.."

aku menyangkakan jawapan aku betul,,
tapi abah memberikan jawapan seperti berikut:

>>kerana setelah diperkenankan oleh duli-duli yang maha mulia raja-raja,,dengan ini diisytiharkan bahawa tarikh berpuasa JATUH pada....."

rupanya,,abah hanya igin berjenaka..hahaha
bulan puasa jatuh,,so kita kne la sambut..hehe
a'la kulli hal,,aku bersyukur kerana skurang-kurangnya family aku tahu mengapa mereka berpuasa..

untuk tujuan dakwah,,soalan-soalan berbentuk jenaka ini mampu mengesan sejauh mana pengetahuan agama mad'u kita..

say alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment