Sunday, August 23, 2009

sambungan..

2-Kuasa Barat dengan teknologi yang mereka ada terutama teknologi peperangan telah menggunakan teknik kekerasan untuk menumpaskan sebarang bentuk perlawanan kepada mereka.Perancis di Morocco,Algeria & Lubnan,Syria telah membantai pejuang-pejuang kemerdekaan tanpa belas kasihan.Dendam perang salib mereka sangat dalam dan menghiris,ulama-ulama diseret ke penjara padang pasir,diseksa sehingga menemui kesyahidan,ada yang mati di tali gantung seperti Tuan Guru Hassan bin Munas di Kelantan.Belanda.
Di Mesir Sir Lord Kitcherner pada tahun 1911 pernah menyebut "setiap kekacauan yang timbul akan ditupaskan dengan kekerasan,British tidak berniat sedikitpun untuk meninggalkan Lembah Nil,diperingatkan kepada bangsa Mesir meninggalkan kegiatan politik dimana mereka begitu bodoh dan lebih baik menumpukan seluruh perhatian kepada pertanian dimana mereka begitu pandai"

3-Ulama-ulama yang terppengaruh dengan idea-idea islah dan tajdid yang dikemukakan oleh syeikh Jamaluddin Al-Afghani,Syeikh Muhammad Abduh,Rashid Redha juga aktif menyebarkan ide mereka melalui buku-buku akhbar dan majalah.Di antaranya seperti 'urwatul al wuthqa' yang hanya mamapu dikeluarkan sebanyak18 keluaran sahaja,majalah ini diharamkan oleh penjajah untuk beredar di Mesir,India & Iran.Halangan-halangan kepada bahan penerbitan oleh kelompok Pan Islamisme juga berlaku di negara seperti Indonesia,Tanah Melayu,algeria,Lubnan,India,Morocco dan sebagainya.

4-Penjara dan pengasingan adalah cara yang berkesan untuk mengendurkan suara ulama-ulama progresif,seperti yang dialami oleh Jamaluddin Al Afghani dan Syeikh Muhammad Abduh.Muhammad Abduh telah dipenjarakan dan dikenakan pelbagai sekatan dilakukan termasuk dibuang negeri.Pemikirannya dianggap mencetuskan suasana tegang kepada penjajah melalui konsep pan islamisme yang akhirnya sangat mempengaruhi umat Islam untuk bersatu menentang penjajahan barat.Beliau pernah dibuang selama enam tahun serta telah menyongsong laluan gurunya ke Perancis.

5-Bagi mengembangkan pendidikan sekular,British telah menubuhkan sekolah vernakular untuk menarik pelajar-pelajar pelbagai bangsa ke sekolah.Untuk menarik minat orang melayu maka Inggeris telah menyelitkan pendidikan Al Quran.Di antara undang-undang yang telah ditegaskan ialah;(i)The koran may be taught in the school,but it must be kept stricky separated from the Malay. (ii)The morning lessons must be devoted to instructions in Malay.The Koaran must be confined to the afternoon.

6-Penjajah Barat dengan sedar telah menanam sekularisme yang muncul di Barat pada abad ke-24.Negara tanah jajahan telah diracuni dengan fahaman ini melalui sistem politik dan pendidikan barat yang diperkenalkan oleh mereka.Islam telah diasingkan daripada pemerintahan,contohnya Perjanjian Pangkor 1874 merupakan manifestasi daripada fahaman ini apabila British menyerahkan soal agama Islam kepada Raja-raja Melayu.Menyemai benih-benih sekular adalah strategi pembatalan yang sangat berkesan dan dibuat dengan teratur serta berperancangan.Perkara yang amat didakyahkan oleh pelopor-pelopor pembaratan itu ialah pemisahan ilmu dari agama dan pemisahan agama dari negara,sebagaimana yang disebut oleh Gibb,"usaha-usaha pembaratan inimembolehkan Islam turundari atas singgahsananya sehingga menyebabakan sistem-sistem pengadilan,kemasyarakatan,pengekonomian dan pendidikan tidak dipakai lagi".

7-Penjajah Barat juga mengambil langkah mendiamkan para ulama' dengan tidak dibenarkan berkhutbah,berceramah,atau mengajar (malah kadang kala mereka yang menentukan tauliah mengajar agama kepada ulama oleh pihak berkuasa agama tempatan.)

No comments:

Post a Comment